Isnin, 5 Mac 2012

RADIKAL BEBAS MENGUNDANG KEMATIAN

        Umat manusia mengejar kemodenan sejak 30 tahun kebelakangan ini dah banyak perubahan berlaku kepada umat manusia. Tetapi tidak pada orang-orang pada tahun 30 tahun dan 40an tidak banyak perubahan. Kemajuan yang mendadak ini patut kita syukuri. Disebabkan manusia menuju kemodenan di datangi masalah polusi dan kontaminasi semua ini merbahayakan kesihatan dan mengancam kehidupan kita. Contohnya air minuman kita mengandungi chlorine yang tinggi, bumi  panas, insektiside, baja kimia untuk untuk pertanian seperti paraquat dan lain-lain nyata memberi kesan negatif pada DNA dan sel-sel tubuh kita. Tragidi insiden Pusat Recktor Nuklear Chernobil Russia membunuh manusia. Kenderaan mengeluarkan gas nitrogen okside NOx semua ini mendatangi penyakit seperti kanser, leukimia dan ketumbuhan bayi tidak normal dan penyakit kronik. Makanan segera menghasilkan perokside lemak di dalam tubuh sama bahaya dengan radikal bebas. Pelbagai bakteria ditambah ke dalam makanan supaya tidak rosak dan nampak segar. Makanan ini merosakkan metabolisme sel-sel tubuh termasuk ubat-ubatan kumiawi.

APAKAH RADIKAL BEBAS / FREE RADICAL
Secara umum, oksigen diguna untuk mengaktifkan sel haiwan dan manusia. Namun, radikal bebas sama sekali berbeza dengan oksigen yang kita hidup melalui pernafasan. Perbezaannya terletak pada struktur kimianya. Sebagai oksigen yang aktif, radikal bebas mudah beraksi bersama zat-zat lain. Oleh kerana itu, kegiatannya adalah beraksi bersama dengan pedatang asing seperti bakteria dan virus. Dalam interaksi itu radikal bebas juga sekali gus mengalahkan benda-benda asing ni. Sama lah juga bertindak sebagai pembunuh bakteria bagi tubuh kita.
Ada 4  jenis radikal bebas O2-, H2O2, OH, dan O2. Ditunjukkan rumus kimia di bawah ini, O2- asalnya bentuknya O2, kemudian berubah menjadi H2O2. Dari situlah OH- dan O2 dibentuk. Dari 4 jenis radikal bebas, 2 yang terakhir OH- dan O2 merupakan yang terkuat. maka radikal bebas amat reaktif adalah kerana mereka tidak stabil.

FAKTOR-FAKTOR PENGHASILAN RADIKAL BEBAS DI DALAM TUBUH 
1) Gaya hidup dan permakanan harian mengandungi zat-zat kimia yang berlebihan.
2) Lapisan ozon nipis dan bumi menjadi panas dengan wujudnya CFC-chlorofluoro carbon.
3) Air minuman kita tercemar dan mengandungi chlorine yang berlebihan.
4) Air minuman yang tinggi kadar keasidannya 
4) Pembakaran - mengeluarkan Karbon Dioksida.
5) Matahari / Ultraviolet mendatangi penyakit kanser dan penuaan.
6) X-ray terapi, ubatan moden membunuh DNA (deoxiribonucleid acid).
7) Bom Atom-Nuklear- meningkatkan lagi radiasi.
8) Zat-zat kimia pertanian-Paraquat tidak dikawal.
9) NOx nitrogen oksida-gas bermotor merosakkan alam sekitar.
10) Oksigen mengandungi O2- dan O2+ yang sangat tidak stabil.


90% PUNCA PENYAKIT DARI RADIKAL BEBAS
Age Spots, Aging, Allergies, Alzheimer''s disease, Angina, Arthritis, Asthma, Atherosclerosis, Attention Deficit Disorder, Bleeding Gums, Internal Bleeding, Bruises, Cancer, Cataracts, Circulation Problems, Cirrhosis, Cold Feet, Cold Fingers, Diabetes, Dry skin, Edema, Fatique, Hay fever, Heart Attack, Hemorrhoids, Hipertension, Inflamed Tissue, Jet Lag, Kidney Damage, Liver Damage, Male Sexual Inadequacy Memory Loss, Menstrual Disorder, Migrane Headache, Multiple Sclerosis, Night Blindness, Parkinson's Disease, Phlebitis, Poor Circulation, Prostate Problems, Psoriasis, Respiratory Problems, Retinopathy, Rheumatism, Senility, Skin Cancer, Skin Problems, Strokes, Stress Damage, Swollen Joints and Limbs, Varicose Veins, Wrinkling Of The Skin, and on and on...

Pengambilan herba mengandungi anti-oksidan yang tinggi dan fungsinya yang mencegah / memakan radikal bebas serta memperbaiki sistem tubuh. Vitamin E, C, Beta-Karotine dan mineral amat penting untuk tubuh badan supaya dapat melawan makhluk asing, kolesterol, bakteria, virus dan radikal bebas. Pengambilan air minuman yang bersifat alkali sangat baik dalam penyingkiran redikal bebas di tambah dengan aktiviti - aktiviti perpeluhan yang kerap.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan