Isnin, 5 Mac 2012

Bismillahirrahmanirrahim

Tubuh Anda adalah Dokter yang terbaik

Teruja saya ketika membaca buku ini bertapa hebatnya manusia di jadikan diatas muka bumi sebagai sebaik-baik kejadian tetapi persolaannya kenapa tidak terjadi sedemikian.

Tidak ada seseorang yang menginginkan sakit berlama-lama . Tidak ada pula yang berharap setiap saat mahu berjumpa doktor untuk berubat.Oleh kerana itu,jadilah dokter bagi diri sendiri.Demikianlah maksud dari Dr.Husen dalam buku ini.Setidaknya,beliau tidak ekstrem mengatakan jangan anti dokter atau jangan mengunjungi dokter lagi untuk berubat.Alasan Dr.Husen,kita boleh menjadi "dokter" bagi diri kita sendiri.Benar,meskipun dokter yang sesungguhnya tetap menjadi rakan kita dalam berbagai informasi diri kita.
Begitu pula dengan sihat boleh kita perolehi ketika kita tahu bagaimana menyiapkan erti sihat sebenarnya.Sihat boleh kita perolehi sewaktu bernafas dengan lega,sihat boleh pula kita rasakan ketika kita merasakan makanan yang enak,sihat tanpa pestisida.Hanya saja,sihat sesaat dengan semua kenikmatan tersebut jika tidak di samakan dengan konsep dan gaya hidup yang juga "sihat" bukan tidak mungkin,justeru diri kitalah yang akan membuat tidak sihat atau sihat.
Jadi,jangan heran bahawa sel-sel dalam tubuh kita pula di lengkapi dengan sensor super canggih untuk mengetahui sel mana yang diperlukan tubuh dan sel mana yang tidak. Maka Carilah ilmu menjadi dokter sendiri.Begitulah kebesaran Allah S.W.T.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan