Kehidupan ini adalah kurnianya. Allah swt telah menciptakan manusia dalam bentuk dan merupakan yang sempurna dan elok. Asal kejadian manusia itu adalah daripada tanah dan tubuh manusia itu sempurna di jadikan Allah swt. Maka ditiupnya roh kehidupan kedalamnya sehingga jadilah manusia itu dengan keadaannya yang hidup dan sempurna serta berfikiran dan mempunyai sifat-sifat yang giat. Maka kekuasaan yang dikurniakan Allah swt kepada manusia itulah yang dinamakan kehidupan. Kehidupan itupun menjadi sel di tubuh kita daripada sel-sel yang berjuta-juta itu pula tersusun anggota-anggota seluruh badan manusia itu. Manusia telah mencurahkan segenap akal fikirannya untuk menyingkap takdir rahsia kehidupan itu namun sia-sia belaka.
Ahli
sains kimia telah dapat diperbaiki keadaan sel-sel dalam tubuh yang
hidup. Telah banyak sel-sel yang lemah diperkuatkan oleh mereka itu
dengan biakan dengan zat-zat makanan. Akan tetapi hanya oleh kehidupan yang asli dalam sel-sel diadakannya pertukaran zat, dilakukannya
berbagai-bagai pekerjaan dan lagi sebab kehidupan itu saja sel-sel
dapat berkembang biak. Ada pun tenaga pekerjaan ini asalnya dari Allah
swt apabila kekuasaan yang menghidupkan sel-sel ini meninggalkan
manusia, maka matilah ia. Tiada sekali-kali Pengetahuan dan kepandaian
manusia dapat mengembalikan kehidupan itu lagi. Mereka boleh mencuba
dengan mengepam udara menggunakan peralatan sains yang canggih ke dalam
paru-paru orang yang telah mati itu, tetapi yang mati tidak akan
bernafas lagi, jikalau roh kehidupan itu telah meninggalkannya.
Ada
pun sebab kita jatuh sakit ialah kerana beberapa sel yang sangat
penting untuk tubuh kita itu mati dan alat-alat di dalam tubuh kita
mendapat gangguan dalam tugasnya. Oleh sebab itu, selagi se-sel itu
masih hidup dapatlah kita memperkuatkan serta memperbaiki pertumbuhannya
dan memperkembang biakan. Hendaklah kita ketahui bahawa doktor-doktor
dan jururawat-jururawat mengantung harapan mereka tentang penyembuhan si
pesakit itu pada kekuasaan dan tenaga di dalam tiap-tiap tubuh. Tenaga
ini adalah kurnia dari Allah swt. Kebanyakkan orang menyangka bahawa
doktor-doktor atau ubat-ubat yang diberikan kepada pesakit mempunyai
cukup kekuasaan untuk menyembuhkan pesakit, tetapi nyatalah persangkaan
itu adalah salah. Sebenarnya kekuasaan kehidupan yang diberikan Allah
swt ke dalam sel-sel kita, seperti yang disebutkan tadi, itulah yang
menyembuhkan pesakit kita semenjak dahulu sekarang. Kekuasaan yang
menyembuhkan itu bukanlah hasil kemajuan ilmu sains kedoktoran,
melainkan memang sudah ada sejak manusia mendiami bumi. Kita hanya dapat
memperbaiki kepandaian dan membantu hidup ini dengan pengetahuan kita
tentang ilmu sains kedoktoran dan kesihatan. Jelaslah bahawa hanya Allah
swt yang menyembuhkan segala penyakit. Jadi berdosalah kita berpendapat
bahawa manusialah makhluk yang menyembuhkan kita. Disini timbulnya satu
pertanyaan : apakah gunanya lagi doktor dan jururawat atau ubat jikalau
hanya Allah swt saje yang menyembuhkan segala penyakit? Marilah kita
sama-sama berbincang dan menjawab persoalan ini!
PERAWATAN
Adapun cara rawatan yang biasa diamalkan oleh Rasulullah saw. 3 jenis:
1) Dengan bahan-bahan Alamiyah
2) Dengan penyembuhan Ilahiyah
3) Gabungan dari kedua-dua cara tersebut
Selanjutnya
kita akan memperinci cara tersebut tadi satu persatu. Pertamanya kita
akan membicarakan cara rawatan dengan bahan-bahan alamiyah. Lalu dengan
penyembuhan ilahiyah dan terakhir dengan gabungan kedua-duanya.
Sesungguhnya tujuan diutusnya Rasulullah saw adalah sebagai pemberi
petunjuk dan penyeru kepada Allah swt dan kepada syurganya. Juga untuk
memberitahu dan mengajar tentang sifat-sifat Allah swt yang wajib, jaiz
(harus) dan mustahil, serta menjelaskan hal-hal yang diredhai Allah swt
dan perintahnya kepada mereka dan hal-hal yang menjadikan Allah swt
murka dan larangan-larangannya kepada mereka. Selain itu baginda saw
juga membawa berita-berita tentang para nabi dan rasul as pada zaman
dahulu kala serta umat-umat dan alam akhirat, jiwa yang bahagia dan yang
celaka serta sebab-sebabnya. Ada pun rawatan badan itu adalah hanya
sebagai pelengkap dari syariatnya yang sempurna, yang dikerjakan dikala
perlu sahaja. Sedangkan tujuan utamanya adalah menyembuhkan penyakit
kalbu dan jiwa, memelihara kesihatan dan mencegahnya dan segala apa yang
merosakkan. Inilah tujuan utama. Penyembuhan badan tanpa diiringi
penyembuhan kalbu, tidak akan berguna sama sekali. Biasanya badan dengan
kalbu yang baik itu mudharatnya sedikit dan akan hilang lalu diganti
dengan manfaat yang berterusan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan