Rabu, 29 Februari 2012

SENAMAN LELAKI
( TENAGA BATIN )


1..Duduk. kangkangkan kedua kaki seberapa yang boleh (selaras dengan pinggang ). Letakkan kedua hujung tangan ke kepala (berselang jari), tarik nafas, tunduk ke depan seberapa yang boleh, lakukan 10 kali. Tundukkan pula ke lutut kanan 10 kali dan lutut kiri 10 kali (tarik nafas yang sama).

2..Lipatkan kedua kaki yakni temukan tapak kaki, rapatkan seberapa yang boleh ke pangkal kemaluan, tarik nafas tekankan kedua hujung peha hingga menyentuh lantai, ulang 5 kali.


3..Duduk dalam keadaan yang sama seperti diatas, pegangkan ibu jari kaki dengan kedua belah tangan, kemudian tundukkan kepala sehingga tersentuh dahi dengan hujung jari kaki, ulang 5 kali.

4..Lipatkan kaki kiri seperti duduk tasyahud awal di dalam sembahyang, lunjurkan kaki kanan, peganglah ibu jari kaki kanan dengan tangan kanan, pusingkan badan ke kiri sehingga tangan kiri menyentuh lantai di bahagian sebelah kanan. Ulang 5 kali dan tukar posisi dengan kaedah yang sama.


5..Baring terlentang , tarik nafas, angkatkan kedua kaki lurus keatas sedikit, angkatkan kepala sambil kedua jari tangan bersilang di bahagian kepala. Ulang 5 kali.

6.. Meniarap, letak tangan di kepala, angkat kepala dan angkat kaki lurus keatas dan tahan seberapa yang boleh hingga terasa di pinggang. Ulang 5 kali.


7..Masih meniarap, lipatkan kedua kaki dengan kaki kanan di atas kaki kiri hingga mencecah bahagian hujung kaki ke punggung dengan menggunakan kedua tangan. Angkatkan bahagian dada keatas sambil tangan anda menekan kedua hujung kaki ke punggung. Tahan seberapa yang boleh.  


8..Senaman 'Push Up' harimau menggunakan kekuatan jari. Lakukan sedaya yang boleh.




9..Senaman kucing - duduk bersila dengan disilangkan kaki kanan di atas peha kiri dan kaki kiri di atas peha kanan. Rebahkan badan ke hadapan, tongkatkan dagu dengan kedua tangan. Berehatlah sehingga terasa amat sakit baru bangun.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan